Jag är precis hemkommen från naprapatbehandling. Tycker att det är underbart att höra när det knakar i kroppen, känslan av att veta att allt hamnar på rätt ställe. Det var på tok för länge sedan jag var på behandling. Hade en sådan guldklimp till naprapat när jag bodde i Jönköping, det har varit svårt att hitta en ersättare, men nu jäklar.

På tal om att kunna röra sig. Jag brukar tycka att det är väldigt bra att varva det "vanliga" gympasset med övningar som främjar rörlighet. Många av oss är stela i axlar så här kommer en övning där du får jobba styrka för axlar, triceps och rygg/mage samtidigt som du jobbar rörlighet. 

image.jpg
image.jpg

Kom långt fram med fötterna och sätt armarna i dipp-position, rumpan nära lådan, tårna pekande mot taket, så att det drar i baksida lår. Fokus består i 3 punkter:

1. Behåll bröstet högt

2. Nyp ihop skulderblad

3. Sänk axlar.

Gå inte djupare i dippen än vad din rörlighet tillåter, tappar du någon av de 3 fokusområden, ja då har helt enkelt utmanat för mycket. (Var ärlig mot dig själv, se till att göra bygget gediget med en stadig grund, på det sättet kommer du få bättre utdelning styrkemässigt och se fin utveckling i rörlighetsmässigt.)

image.jpg
image.jpg

Pressa sedan höften mot taket, låt axlarna vara fortsatt sänkta.  Låt fötterna följa med i rörelsen, det vill säga fotsulorna möter marken.

image.jpg

Pressa fotsulan mot golvet och se till att höften är så högt upp att det tar stopp, spänn magen för god hållning, kom tillbaka till startposition. 

Gör du på rätt sätt ska du, som sagt, känna ordentligt i triceps, mage och ryggslut. Det kommer dessutom strama i baksida lår och axlar, om du är stel där vill säga.

Gör detta 10 gånger x 3 varav

Comment