Ju fler muskler jag kan baka in i en och samma övning desto lyckligare blir jag. Tycker att helkroppsövningar är utmanande och jobbigt på ett roligt sätt.

Övningen nedan har kommit att bli en favorit. Jag tänker, kan det bli så mycket bättre än att jobba med: biceps, triceps, axlar, rygg, mage och lår i en och samma övning?! Tror knappt det.

Får jag lov att presentera en Man Maker. 

image.jpg

Starta i en hög planka. Spänn hela kroppen. Extra viktigt är att magen är som en sugpropp mot ryggraden och att du har en kontrollerad spänning mellan skulderbladen. 

image.jpg

Höger och vänster arm, en åt gången jobbar upp mot taket i en rodd, nyp åt mellan skulderbladen. Håll koll så att rumpan behåller ett och samma avstånd från golvet.

image.jpg
image.jpg

Kom ner i en smal armhävning, hitta kraft i baksidan av armen och ta hjälp av ryggen. Nyp in armbågarna mot kroppen. Fortsatt sugproppskönsla i magen. 

image.jpg
image.jpg

Pressa upp till utgångsläget. 

image.jpg

Hoppa fram, landa med fötterna nära händerna. 

image.jpg

Kom upp till stående, jobba direkt vidare i en axelpress. 

image.jpg

Armarna är placerade vid öronen. Du har spänd mage och försöker låta bli att svanka. Nyper ihop mellan skulderbladen, håller axlarna sänkta.

image.jpg
image.jpg

Kom tillbaka till axlelhöjd med hantlarna, fortsätt ner i en squat. Därefter är det dags att börja om från början.  

Den här övningen går bra att köra utan hantlar, men jag rekommenderar att du kör med. Är du nybörjare och har svårt att hitta rätt i de olika delarna, bli inte frustrerad. Jag skulle säga att den här går in under kategorin avancerad övning. 

Sist men inte minst, antal varv. 8 blir bra, känns det väldigt tungt börja med 6.

Hoppas den här rackaren bidrar till att ge dig en riktig omgång. (Kan med säkerhet ska att om den känns lätt så gör du fel eller så fuskar du med vikterna.) ;)

 

Kram och god natt! 

Comment